Ibland kan det vara så att en säljare inte har avlämnat en vara i tid vilket resulterar i att köparen påverkas. I dessa situationer kan en säljare drabbas av vissa påföljder som köparen har rätt att använde mot säljaren. En av dessa är att häva ett köp enligt 25 § Köplagen (KöpL). Att häva ett köp innebär kort och gott att en köpare kan välja att avsluta avtalet mellan parterna och har därefter inte en juridisk skyldighet gentemot säljaren. Avtalet slutar att gälla omedelbart och prestationsrätten upphör.
väsentligt för köparen?
Enligt 25 § KöpL beskrivs att köparen kan häva på grund av en säljares dröjsmål under förutsättningen att avtalsbrottet är väsentligt för köparen och att säljaren borde ha insett detta. Det vill säga att hävning kan som utgångspunkt endast göras gällande när det föreligger ett väsentligt avtalsbrott. Detta innebär kortfattat att avtalsbrottet ska ha en stor betydelse för köparan samtidigt som säljaren borde ha insett att avtalsbrottet är av stor betydelse för köparen.
Vid en bedömning av om en köpare kan häva ett avtal spelar det inte någon roll om hur ett problem har uppkommit. Man brukar istället bedöma vilka effekter själva dröjsmålet skapat.
köparen har en reklamationsplikt!
För att du som köpare ska kunna använda din rätt om hävning måste du göra en reklamation till motparten. Det vill säga att du måste meddela säljaren inom rimlig tid och berätta att du vll häva köpet (se 29 § KöpL).
För att läsa mer om olika påföljder se Vad kan en köpare få ersättning för enligt Köplagen?
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.