Inom köprättsliga sammanhang har en köpare enligt 22 § Köplagen (KöpL) vissa rättigheter när säljaren inte uppfyller sin skyldighet att avlämna en felfri vara i rätt tid. Köplagen pratar här om fyra olika rättigheter som en köpare har. Köparen har bland annat en rättighet att mot säljaren att kräva fullgörelse, hävning, skadestånd och innehållande av betalning.
Vad innebär att kräva fullgörelse av säljaren?
Fullgörelse benämns i 23 § KöpL. Här beskriv det att en köpare har rättigheten att hålla fast vid ett köp och kräva att säljaren ska prestera, det vill säga att avlämna den felfria varan. Till exempel kan det handla om att en näringsidkare behöver köpa en vara av en annan näringsidkare för att utföra ett arbete och vill därmed och i vissa fall behöver hålla fast vid köpet.
Om du som köpare önskar att använda rättigheten att fullgöra ett köp måste detta ske inom rimlig tid (se 23 § KöpL). Det innebär att om du som köpare inte snabbt kräver en fullgörelse av säljaren, så finns det en risk att du förlorar rätten att be säljaren fullgöra köpet. Vad som är ”orimligt länge” skiljer sig från fall till fall men kan bedömas utifrån vilken vara köpet rör eller hur man brukar göra i branschen köpet berör.
finns det tillfällen då en säljare inte är skyldig att fullgöra ett köp?
Det som är viktigt att tänka på är att säljaren inte är skyldig att fullgöra köpet om det föreligger något form av hinder som gör det svårt för säljaren att avlämna en felfri vara (se 23 § KöpL). Det kan till exempel handla om att säljaren behöver göra stora ekonomiska uppoffringar som inte är rimliga i relation till köparens intresse.
Vill du läsa mer om när en vara är att anses avlämnad, se När är en felfri vara avlämnad?
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.