Enligt Arbetsmiljölagen (1977:1160) så finns det vissa krav som ställs på en arbetsgivare men även vilka former av åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall.

Dessa skyldigheter handlar bland annat om att arbetsmiljön skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetets natur och den sociala och tekniska utvecklingen i samhället. Man vill även att arbetsförhållandena skall anpassas till människors olika förutsättningar i fysiskt och psykiskt avseende och att arbetstagaren skall ges möjlighet att medverka i utformningen av sin egen arbetssituation men även i förändrings- och utvecklingsarbete som rör arbetstagarens eget arbete (2 kap. 1 § Arbetsmiljölagen).

I lagens 3 kap. beskrivs även vilka allmänna skyldigheter en arbetsgivare har. Här är en utgångspunkt att en arbetsgivare ska undanröja sådant som kan leda till ohälsa eller olycksfall skall ändras eller ersättas så att risken för ohälsa eller olycksfall. Detta gäller speciellt viktigt när en arbetstagare arbetar ensam (se 3 kap. 2 § s. 2 Arbetsmiljölagen). Vill du läsa mer om arbetsrätt? Läs Arbetsrätt: Undanta personer från turordningen i LAS!

Legal Trainee
30.11.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.