Att sälja en bostadsrätt är för de flesta en stor affär, ekonomiskt och juridiskt. Det är därför av ytterst viktigt att alla avtal är i ordning och att man har koll på sina rättigheter och skyldigheter som säljare. Följande artikel handlar om när ett köp av en bostadsrätt blir giltigt. Följande artikel handlar om en säljares ansvar för fel i den sålda bostaden.
Vad är ett fel i en bostadsrätt?
Ett köp av en bostadsrätt regleras i Köplag (1990:931), nedan förkortad ”KöpL”. Säljaren är skyldig att överlämna bostadsrätten till köparen i avtalsenligt skick. Med detta menar att bostadsrätten ska överensstämma med vad parterna faktiskt har angivit i avtalet. Vidare finns det regler i 17-21 §§ KöpL som tydliggör vilka krav köparen kan ställa på den köpta bostadsrätten. Avviker bostaden från vad köparen har rätt att kräva enligt dessa bestämmelser föreligger ett fel i bostadsrätten.
Säljarens ansvar för fel
Felbedömingen görs genom att jämföra bostadsrättslägenhetens faktiska skick och det skick som köparen har rätt att kräva. Jämförelsen ska göras med utgångspunkt i bostadsrättslägenhetens skick vid riskövergången, vilket i regel är när köparen tillträder lägenheten (21 § KöpL). En säljare ansvarar för fel i den sålda bostadsrätten i två år efter köparens tillträde (32 § KöpL).
Friskrivningen ’befintligt skick’
Köparen och säljaren kan komma överens om att åta säljaren friskriva sig från vissa fel. Skriver man i avtalet att bostadsrätten säljs i “befintligt skick” är det en tillräckligt tydlig formulering för att friskriva säljaren av en bostadsrätt ansvar. Har en sådan bestämmelse tagits in i avtalet ansvarar säljaren endast för fel som gör att lägenheten är i väsentligt sämre skick än köparen rimligen kunde förutsätta.
Läs mer om att köpa en bostadsrätt.
Lag24 Trainee
08.06.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.