Kan det vara förtal att skriva ett negativt omdöme om ett förtag som konsument? Det korta svaret är nej. Läs vidare så förklarar vi varför.

Brottet förtal regleras i 5 kap. 1 § Brottsbalken (“BrB”). Av lagtexten framgår att den person som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning ska dömas för förtal. Förtal innebär alltså att man pekar ut någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt sätt att leva. Det kan även innebära att man lämnar annan uppgift med syfte att utsätta en person för andras missaktning.  

Förtal kan inte begås mot en juridisk person (ett företag) 

Brottet förtal riktar sig dock mot en fysisk och levande person, varför en juridisk person (ett företag) inte kan anses bli utsatt för ett sådant brott. 

Det finns dock ett undantag i rättspraxis

Dock kan man dömas för förtal om man riktar kritiken mot en enskild person eller enstaka individer inom företaget. Ett exempel på detta är rättsfallet NJA 1950 s. 250. I rättsfallet hade en person i en skrivelse till återförsäljare av motorcyklar lämnat ett antal negativa yttranden mot en annan, inte direkt namngiven, återförsäljare. Det framgick dock av samma skrivelse att en viss motorfirma hade avstängts från all tillförsel av motorcyklar. Bolaget som omnämndes i skrivelsen hade en VD som hade majoriteten av aktier. VD:ns namn fanns även med i bolagsnamnet. Högsta domstolen ansåg att dessa omständigheter kunde antas vara känt hos mottagarna av skrivelsen som riktade sig mot just återförsäljare av motorcyklar. Trots att VD:n inte direkt hade blivit omnämnd och att juridiska personer enligt svensk rätt inte kan utsättas för förtal blev de en fällande dom. Hänsyn togs särskilt till den starka kopplingen mellan den fysiska personen och den juridiska personen.

Lag24 Trainee

05.09.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.