När man som köpare vill åberopa att det är ett fel på en vara enligt enligt 17 § Köplagen (KöpL) finns det vissa saker att tänka på. Bland annat måste en köpare avge en reklamation för att behålla sin rätt att kräva en viss påföljd för fel i varan (se 32 § KöpL). Inom 32 § KöpL nämns två viktiga tidpunkter som man som köpare behöver förhålla sig till, nämligen inom skälig tid och inom två år.
En dubbel tidsfrist?
inom Skälig tid?
Den första tidsfristen handlar om att en köpare inte har en rätt att kräva säljaren på någon av felpåföljderna om köparen inte har meddelat säljaren om felet inom skälig tid. Det innebär att köparen måste, så fort han eller hon, märkt eller borde ha märkt att det är ett fel i varan måste meddela, det vill säga reklamera, detta till säljaren (se 32 § 1 st. KöpL).
Inom två år?
Den andra tidsfristen som man som köpare behöver ha i åtanke för att inte förlora sin rätt att åberopa ett fel i varan är att köparen inom två år måste reklamerat den felaktiga varan. Här brukar man räkna denna tvåårs frist från den tidpunkt som köparen hat tagit emot varan. Detta förutsätter dock att det inte finns annan information som man behöver ta hänsyn till. Ett exempel på det är om något annat följer av en garanti (se 32 § 1 st. KöpL).
Köplagen är dispositiv!
Det som kan vara bra att tänka på är att Köplagen är dispositiv (se 3 § KöpL). Det vill säga att du som avtalspart har möjlighet att avtala bort villkor. Vill du läsa mer om vilka påföljder man kan åberopa vid fel i vara? Läs Vilka är de primära felpåföljderna enligt Köplagen?
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.