Vid marknadsföring kan näringsidkare åberopa olika tester och intyg och liknande. Dessa kan omfattas av förbudet mot vilseledande åberopande i enlighet med Marknadsföringslagen (MBL). Vid bedömningen om ett test eller intyg eller liknande anses vara vilseledande behöver man bedöma det med hänsyn till vilket intryck marknadsföringen kan antas göra på den ser det (adressaten). Vad gäller tester så behöver användningen vara relevant och representativt för de svenska marknadsförhållandena som föreligger. Om inte det är fallet så bedöms det vara vilseledande. Vad gäller intyg och rekommendationer så behöver dessa vara äkta och det krävs även att det intyg eller rekommendation som ges är grundat på utfärdarens egna erfarenheter. Det krävs även att de inte åberopar ett intyg eller rekommendation som är föråldrad. För intyg och rekommendationer och tester kräver ICC:s grundregler att dessa är äkta, att de är relevanta och att de kan styrkas. Detta enligt artikel 13 i ICC:s grundregler.
Lag24
Trainee
11.13.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.