Vid telefonförsäljning tillämpas lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Som utgångspunkt har konsumenter rätt till 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler, men det finns vissa undantag. I följande artikel går vi på ett enkelt och överskådligt sätt genom de viktigaste undantagen för ångerrätten om 14 dagar vid telefonförsäljning. 

Huvudregel är 14 dagars ångerrätt 

Utgångspunkten är att konsumenter har rätt till 14 dagars ångerrätt (10 och 12 §§ lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Ångerrätten gäller både varor och tjänster och för köp inom hela EU.

Avser köpet en vara börjar ångerfristen gälla dagen efter att konsumenten tagit emot varan. Gäller avtalet en tjänst börjar ångerfristen gälla dagen efter att avtalet ingåtts (12 § lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler).

Förlängd ångerfrist vid otillräcklig information 

För att ångerfristen för de 14 dagarna ska börja löpa krävs att företaget har gett konsumenten grundläggande information om ångerrätten (2 § 1 st 9 punkt jämförd med 12 § lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Företaget måste informera konsumenten om att 1) det finns ångerrätt, 2) hur lång tid man har på sig att ångra sig, 3) hur man ska gå tillväga för att ångra sig och 4) ge kunden ett formulär som man kan använda för att ångra köpet, alternativt informera kunden om var man kan hitta formuläret (2 § 1 st 9 punkt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Har denna information inte getts förlängs ångerfristen. Som längst kan ångerfristen förlängas med ett år.

Inget skriftligt avtal 

För att avtalet ska vara giltigt krävs att företaget får ett skriftligt godkännande från dig som konsument. Har konsumenten inte godkänt avtalet skriftligen är det ogiltigt och konsumenten har ingen betalningsskyldighet gentemot företaget.

Lag24 Trainee

29.09.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.