Om det är fel i en vara eller om säljaren är i dröjsmål kan en köpare åberopa vissa påföljder. Likaså har även en säljare vissa rättigheter när en köpare inte uppfyller sin eller sina prestationer vid ett köp av lös egendom.
Två olika situationer då en köpare inte uppfyller sin prestationsplikt är när en köpare inte hämtar eller tar emot en vara eller när en köparen inte betalar för en felfri varan i tid, ett så kallat betalningsdröjsmål.
Vad är ett betalningsdröjsmål?
När en köpare inte betalar för en vara i tid föreligger ett betalningsdröjsmål. Enligt 51 § Köplagen (KöpL) har en säljare då rätt att kräva betalning, fullgörelse, hävning och dessutom har säljaren en rätt att kräva skadestånd. Vidare har även en säljare rätt att hålla inne en vara (se 10 § KöpL) och dessutom kräva ränta för ett dröjsmål som beror på köparen (se 71 § KöpL).
Det som du som säljare dock behöver tänka på är att detta förutsätter att en köpare inte betalar i tid eller vägrar att medverkar till ett köp. Ytterligare ett krav är att dröjsmålet inte beror på din, som säljares, sida (Se 51 § 1 st. KöpL).
Om en köpare inte tar emot en vara?
Som ovan nämnt har köparen en skyldighet att hämta eller att ta emot en vara från säljaren. Uppfyller inte köparen det, och att detta inte beror på säljaren eller någon på dennes sida, har säljaren rätt att häva köpet enligt 55 § KöpL eller har rätt till ersättning enligt 57 – 58 §§ KöpL. Det vill säga att säljaren har rätt att avbryta avtalet och dessutom kräva skadestånd för eventuell skada som säljaren lider på grund av köparens handling.
För att läsa mer om vad de olika påföljderna som en säljare kan åberopa vid köparens bristande prestationsrätt, läs Vilka påföljder kan en säljare åberopa när säljaren inte medverkar till ett köp?
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.