Det finns en uppräkning vad gäller förbud för konkurrensbegränsande avtal och i 2 kap. 1§ punkt 3 Konkurrenslagen (KL) så finns det bestämmelser om marknadsuppdelning. Detta innebär att det är förbjudet att dela upp marknader eller inköpskällor. Det är ofta vanligt att karteller både gör en uppdelning vad gäller marknaden men också bestämmelser vad gäller priset. Även anbudskarteller kan innebära marknadsuppdelningar. Läs mer om alla de olika typerna av karteller här.
Exempel på marknadsuppdelningar
Det finns flera saker man kan dela upp vad gäller marknadsuppdelningar. Detta kan tillexempel vara att konkurrenter delar upp olika geografiska områden de får sälja i eller att det är olika kategorier av kunder. Dessa är under alla förhållanden förbjudna. Exempel på när detta har förekommit och kan förekomma är när företag har bestämt att de inte ska konkurrera på respektive företags hemmamarknad, detta var fallet mellan Toshiba och ABB vilket gjorde att Toshiba inte kunde konkurrera på EU marknaden. Det fanns även ett fall vad gäller uppdelningen av flygtrafik.
Konsekvenser av marknadsuppdelning
Marknadsuppdelningar kan ge konsekvenser på effektiviteten och prisbildningen som sker i branschen och generellt negativt påverka konkurrensen. Det skapar också konsekvenser direkt för kunderna gå de får en mindre valmöjlighet att välja mellan olika leverantörer. Det får även stora konsekvenser för EU i helhet då det strider mot integrationssyftet med EU.
Kvotkarteller kan vara marknadsuppdelning
Det finns även möjlighet att en marknadsuppdelning skulle vara i form av ett avtal som bestämmer olika produktionskvoter. Alltså bestämmelser om hur mycket varje företag ska producera av en viss produkt.
Lag24
Trainee
09.09.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.