Vilseledande efterbildningar är förbjudet enligt 14 § Marknadsföringslagen (MFL). Vid bedömningen av vilseledande efterbildningar ser man till tre kriterier. Dessa tre är att originalet behöver ha särprägel, originalet måste vara känt på marknaden och så pass känt att det förknippas med ett specifikt kommersiellt ursprung och slutligen måste det föreligga en fara för förväxling. Det krävs även att transaktionstestet är uppfyllt, läs mer transaktionstestet och hur man gör testet här. Var gäller transaktionstestet och vilseledande efterbildningar presumeras det att en förväxlingsbar efterbildning faktiskt har en kommersiell effekt.

Efterbildningar av dekor och utstyrsel eller av produktens yttre form

Efterbildningar kan ske på olika delar av en produkt. Det kan vara vilseledande efterbildningar i form av dekor och utstyrsel av något annat varumärkes produkter eller förpackningar. Det kan även vara vilseledande genom att efterbildningen är genom varans form eller dess kommersiella framtoning generellt.

Vem har bevis bördan

Den som behöver bevisa att kriterierna föreligger och att det ska bedömas som en vilseledande efterbildning åkommer den part som gör det gällande att det föreligger en vilseledande efterbildning.

Efterbildningens utformning är grundat på funktionalitet

Det anses inte vara en vilseledande efterbildning om själva utformningen av efterbildningen i huvudsak har till syfte att göra produkten funktionell. Detta även för element som i huvudsak är funktionellt betingade kan inte erhålla den särprägel som krävs.

Övriga principer för bedömning är samma som för vilseledande marknadsföring

Det är samma principer vad gäller målgrupp och genomsnittskonsument som gäller för bedömningen av vilseledande marknadsföring enligt 10 § MBL. Vid bedömningen om det är vilseledande eller inte gäller det att det sannolikt kan ha verkat vilseledande det kräver alltså inte att det faktiskt har hänt.

Läs mer på följande artikel om vad vilseledande efterbildningar är. Lag24.se har flera artiklar som behandlar bestämmelser kring marknadsföring. En av artiklarna behandlar marknadsföringslagens syfte, läs mer här.

Lag24
Trainee
11.13.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.