Det är inte tillåtet med vilseledande marknadsföring vilket innebär att en näringsidkare får inte använda sig av felaktiga påståenden eller felaktiga framställningar som kan verka vilseledande gällande näringsidkarens egna verksamhet eller gentemot någon annans näringsverksamhet. Detta omfattar alla framställningar som är ägnade att vilseleda så det räcker med att framställningen sannolikt verkat vilseledande. I artikel 6.1 i direktivet finns det även en bestämmelse som räknar upp olika vilseledande framställningar. Dessa framställningar kan då beröra en produkts egenskaper, en produkts användning, produktens pris m.m. Denna uppräkning är dock inte uttömmande utan ger bara några exempel.
Vad är en framställning
Förbudet gäller alla olika typer av framställningar och innefattar alla typer av former som gör att man meddelar sig med andra. Detta kan vara former av ord, bild eller tecken. Det innebär också att en framställning kan vara muntlig, skriftlig eller på hemsida på internet eller genom bilder.
Exempel på framställningar
Framställningar i marknadsföringsrätten kan därför vara framställningar som finns i tryckta medier, på förpackningar, på internet, framställningar som görs i tv, radio eller på sociala medier. Eftersom att definitionen i förbudet är så brett att omfatta såväl påståendet som andra framställningar så behöver framställningarna inte bara omfatta sakuppgifter utan alla framställningar som kan ha en vilseledande karaktär. Därför inkluderar det även när det har en vilseledande karaktär rent bildmässigt eller genom en förvillande utformning eller genom att genom utelämnanden.
Lag24
Trainee
09.11.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.