Det finns förbud mot vertikal prisbindning vilket också innebär bindande återförsäljarpriser. Förbudet innebär att en leverantör får inte ställa upp som ett villkor att återförsäljare måste använda ett visst pris eller ett visst bestämt minimipris när återförsäljaren säljer vidare denna vara.

Varför finns detta förbudet

Hela förbudet grundas i att återförsäljaren av en vara ska själv kunna sätta priset för varan helt fritt. Detta är till för att försäljning av varor som är av samma märke inte ska skyddas, vilket även kallas inommärkeskonkurrensen. Det finns främst för den slutliga konsumentens skull.

När är det ett bindande återförsäljarpris

Det bedöms vara ett bindande återförsäljarpris och därmed förbjudet om det finns villkor till återförsäljaren gällande vilket pris som ska användas vid vidareförsäljning. Detta inkluderar även när det finns avtalsvillkor som endast indirekt låser prissättningen för återförsäljaren. Dessa indirekta avtalsvilkor kan till exempel vara villkor gällande vilken högsta rabatt en återförsäljare få ge slut kunderna. Andra tillfällen när förbudet kan tillämpas är när leverantören har en liten marknadsandel och om en leverantörs produkter endast själs inom ett organiserat distributionssystem och det då finns selektivt utvalda återförsäljare, franchisetagare eller andra ensamåterförsäljare.

Tillfällen då det kan bedömas vara tillåtet

Det finns två tillfällen där kommissionens riktlinjer har ansett att en vertikal prisbildning med bestämda återförsäljarpriser kan vara tillåtet. Det första tillfället är när det gäller en kortvarig introduktion av en ny produkt. Det andra tillfället är vid kortvariga samordnade lågpriskampanjer som kan förkomma exempelvis i franchisingkedjor.

Under vissa förutsättningar kan ett rekommenderat pris eller även nämnt cirka pris vara tillåtet eller förbjudet, läs mer om detta här.

Lag24
Trainee
09.10.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.