Ibland kan en säljare hållas ansvarig för att han eller hon har uppgett felaktiga uppgifter om en vara i marknadsföringen. Som utgångspunkt bör man tänka på att det är skillnad mellan anbud och ett utbud där ett anbud har till syfte att skapa ett avtal med en specifik köpare, medan ett utbud riktar sig till en större grupp i syfte att uppmana köpare att handla en vara. Ett utbud är alltså därmed inte att anses som ett juridiskt bindande avtal.
Ibland kan dock uppgifter i en marknadsföring vara av relevans för det framtida avtalet då dessa, ibland felaktiga, uppgifterna kan vara grunden till varför det blir ett fel i varan och därmed anses vara en avvikelse från avtalet.
Säljaren har ett ansvar för felaktiga uppgifter
Säljaren har ett ansvar att för att uppgifterna i en marknadsföring inte ska vara felaktiga utifrån Köplagen. Likaså har säljaren ansvar om någon annan uppgett dessa felaktiga uppgifter ”på säljarens räkning” eller om det finns felaktiga uppgifter från en tidigare säljare. Det skulle till exempel kunna handla om en reklambyrå.
Lagstiftaren har dock valt att ge en möjlighet för säljaren att kunna rätta till sina fel. Exempelvis kan inte en säljare hållas ansvarig för marknadsföring om säljaren inte vet om marknadsföringens existens. För att denna rätt ska blir tillämpbar bör du som säljare rätta de felaktiga uppgifterna (se 18 § Köplagen) för att inte hållas ansvarig. Görs detta har en köpare alltså inte någon anmärkning som avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.
För att få mer information om vad ett fel i varan i en köprättslig mening är läs Vad händer om det fel i varan?
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.