När man som myndighet ska handlägga ett ärende finns det visa krav och skyldigheter som man som en myndighet men även en handläggare inom en myndighet bör tänka på. Bland annat ska man inte agera på ett sätt som anses jävigt eller vidta vissa åtgärder som strider mot rättsordningen.

Vad är utgångspunkten vid en handläggning?

Förvaltningslagen (FL) är den lag som reglerar vad man som myndighet och handläggare bör ha i åtanke när man handlägger ett ärende. Bland annat framhålls det i 9 § FL att utgångspunkten är att handläggningen ska vara skriftlig och att ett ärende ska vara så enkelt, snabbt och så kostnadseffektivt som möjligt (9 § FL). En förutsättning för detta är att rättssäkerheten inte åsidosätts.

Det som kan vara bra att tänka på är att en myndighet kan få besluta om att en handläggning helt eller delvis ska vara muntligt. Men för att detta ska ske är ett krav att de inte är olämpligt (9 § st. 2 FL).

Rätt att ta del av materialet!

Ytterligare en utgångspunkt för en handläggning är att den som är part i ett ärende också har rätt att ta del av allt material som kommer till eller adderas på själva ärendet. Detta brukar kallas för att ha en partsinsyn och regleras i lagens 10 § FL.

Det som kan vara bra att tänka på är att det kan finnas vissa begränsningar som hindrar den enskilda eller en annan myndighet att ta del av visst material i ett mål eller i ett ärende. Man brukar säga att en sådan handling inte kan lämnas ut med hänsyn till det allmänna eller till den enskildes intresse. Detta framhålls av 10 kap. 3 § i offentlighets- och sekretesslagen.

Vill du läsa mer om vad som händer om en handläggning blir försenad? Läs Vad händer om en handläggning försenas?

Lag24
Trainee
19.07.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.