Konkurrensrätten kompletteras även av en EU-förordning som gäller specifikt förbudet för flera typer av geoblockering. Förordningen omfattar specifikt när det är hinder för konsumenter och företag att kunna köpa eller betala för varor eller andra tjänster som finns online på webbplatser som finns i ett annat medlemsland. Huvudregeln är att en näringsidkare får inte genom att använda sig av tekniska åtgärder eller på någon annat liknande sätt blockera eller begränsa kunders åtkomst till näringsidkarens hemsida eller applikation för mobiler. Men det kräver också att skälen till blockeringen eller begränsningen rör kundens nationalitet, etableringsort eller bosättningsorten. Grundat på dessa skäl får heller inte en näringsidkare begränsa vilka betalningsmedel som kan användas av kunden i fråga.

Varför finns geoblockering

Syftet bakom varför det finns geoblockering är att det ska bidra till att upprätthålla ett geografisk skydd gentemot konkurrensen och därför går det emot EUs grundläggande uppgift som är att EU ska ha en välfungerande inre marknad. Det strider även mot den fria rörigheten av varor och tjänster på den digitala inre marknaden och syftet att det ska fungera effektivt och kunna användas av konsumenter från hela EU. Men varför man använder sig utan geoblockering kan vara för att man ska kunna upprätthålla särskilda prisnivåer i olika medlemsländer.

Undantag för när geoblockering kan vara tillåtet

Det kan vara tillåtet om det finns upphovsrättsligt skyddat material och även genom ensamförsäljningsavtal som därmed kan begränsa aktiv försäljning av en återförsäljares försäljning utanför dess säljområdet. Läs mer här om ensamförsäljningsavtal och när det är tillåtet och inte.

Lag24
Trainee
09.10.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.