En viktig rättsprincip som genomsyrar både avtalsrätt, köprätt och många andra rättsområden är parternas lojalitetsplikt till varandra. Att agera lojalt mot varandra handlar kortfattat om ett ömsesidigt agerande där man varken medvetet vill skada eller försämra sin motparts situation. För att läsa om några andra viktiga principer inom avtalsrätten tryck (här).
Var kan man läsa om lojalitetsplikten i Köplagen?
I ett köprättsligt sammanhang tar sig denna lojalitetsplikt uttryck i specifika bestämmelser. Bland annat beskriver 72 – 73 §§ Köplagen (KöpL) att avtalsparterna har en skyldighet att ta hand om en vara som antingen är försent avlämnad eller ta hand om en vara om en köpare har valt att neka den specifika varan, det vill säga de fall som en köpare inte längre vill köpa en vara.
Har man en skyldighet att begränsa en skada?
Ytterligare en situation som lojalitetplikten uttrycks är en skyldighet att förebygga så att en skada inte blir värre. Om till exempel en part skadas ska denne vidta skäliga åtgärder enligt 70 § KöpL. Är det så att den skadade parten inte förhindrar en skada får den skadelidande personen själv stå för ”en motsvarande del av förlusten” (se 70 § 1 st. KöpL). Detta har sin grund i att det borde ligga i båda parters intresse att dels begränsa en eventuell skada, dels ett intresse att inte behöva ersätta ytterligare skador.
För att läsa om vilken rätt du som säljare har att kräva ersättning läs En säljares rätt till ersättning och hålla inne en vara? men även En säljares rätt att fullgöra och häva ett köp?
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.