När man ska göra en bedömning om det har skett en vilseledande framställning så måste man använda sig av transaktionstestet. Detta omfattas av 8§ Marknadsföringslagen (MFL). För att man ska kunna fastställa att det har faktiskt har skett en vilseledande marknadsföring som är förbjuden enligt marknadsföringslagen så måste förfarandet i sig uppfylla transaktionstestet.
Vad är transaktionstestet
Transaktionstestet är när man ser om marknadsföringen i fråga påverkat eller sannolikt kan ha påverkat mottagarens förmåga att kunna fatta ett välgrundat affärsbeslut. Det krävs att det därför har uppkommit någon kommersiell effekt på mottagaren av marknadsföringens ekonomiska handlingsmönster.
Hur utför man transaktionstestet
När man ska göra bedömningen om vilseledande marknadsföring måste man göra en bedömning av om marknadsföringen är vilseledande och om den har en effekt affärsbeslutet hos mottagaren av de vilseledande marknadsföringen. För att utföra transaktionstestet måste man se till affärsbeslutet och ett affärsbeslut kan vara ett beslut av att köpa en produkt men ett affärsbeslut kan också vara att man sannolikt påverkas av att läsa på mer om näringsidkarens erbjudanden eller dess produkter. Det krävs effekt vilket innebär att om det är en vilseledande marknadsföring men som bara har en försumbar effekt och inte sannolikt kommer väcka genomsnittskonsumentens intresse för att läsa på mer om erbjudandet eller produkten så innefattas inte det i vilseledande marknadsföring.
Läs mer här om vilseledande marknadsföring och läs även denna artikel som handlar om bedömningen om vilseledande marknadsföring och begreppet genomsnittskonsument som används i den bedömningen.
Lag24
Trainee
09.11.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.