International Chamber of Commerce (ICC) även kallat internationella handelskammaren är världens största näringslivsorganisation. Läs mer om ICC på deras hemsida på följande länk.

ICC arbete mot stötande och diskriminerande reklam

Viss stötande och diskriminerande reklam omfattas inte av marknadsföringslagens tillämpningsområde. ICC har däremot grundregler som innebär att marknadskommunikation får inte innebära eller ge upphov till diskriminering av någon form. Detta omfattar såväl diskriminering på grund av etniskt eller nationellt ursprung, religion, ålder, kön, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Detta återfinns i artikel 2 i ICC:s grundregler.

ICC:s grundreglers funktion

ICC:s grundregler har två funktioner. Det används vid bedömningen av vad som faktiskt utgör god marknadsföringssed. Detta speciellt vid tillämpningen av 5 § MFL som är en generalklausul. Utöver detta så används även ICC:s grundregler när näringslivets egenåtgärder ska användas emot viss typ av marknadsföring och denna typ av marknadsföring inte faller inom marknadsföringslagens tillämpningsområde.

Läs mer här om näringslivets egenåtgärder när det sker stötande eller diskriminerande reklam som inte omfattas av marknadsföringslagens tillämpningsområde. Näringslivet har även andra egenåtgärder så som reklamombudsmannen. Läs mer om reklamombudsmannens uppgifter, beslut och sanktioner på följande länk.

Lag24
Trainee
11.13.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.