Det finns i marknadsföringsrätten ett skydd mot vilseledande uppgifter för konsumenterna. Men utöver detta finns det även en informationsskyldighet.

Varför finns informationsskyldighet

Detta finns för att konsumenterna bedöms att vara i ett informationsmässigt underläge än sin avtalspart. Konsumenterna är också ekonomiskt svagare och har mindre juridisk erfarenhet. Utöver det måste konsumenterna får tillräckligt och lämplig information för att kunna ta ett välgrundat affärsbeslut.

Vad är informationsskyldighet

Som grund finns det ett krav gällande informationsskyldigheten att informationen i fråga ska vara läsbar. En näringsidkare får inte vilseleda konsumenten genom att de i marknadsföringen utelämnar väsentlig information som antingen är information om näringsidkarens egna näringsverksamhet eller någon annans näringsverksamhet. Detta återfinns enligt 10 § tredje stycket i marknadsföringslagen (MFL). Det finns även bestämmelser kring vilseledande underlåtenhet. Detta innefattar information som en genomsnittskonsument behöver för att kunna ta ett välgrundat affärsbeslut. Informationsskyldigheten inkluderar även bestämmelser gällande reklamidentifiering, se rubrik nedan. I 24 § MFL finns det även bestämmelser om möjligheten att ålägga en näringsidkare att behöva lämna väsentlig information vid marknadsföring. Det finns även bestämmelser vad gäller informationskravet vid specifikt köperbjudande vilket benämns i följande rubrik.

Vilka informationskrav som gäller vid köperbjudande

Det finns specifika informationskrav som gäller när en näringsidkare lämnar ett köperbjudande till en konsument. Läs en mer djupgående artikel av vad som krävs på följande länk. Detta återfinns även i artikel 12 § MFL.

Reklamidentifiering

Det finns krav för reklamidentifiering och det är vanligt att man försöker att få kommersiell marknadskommunikation att se ut som opartisk information. Detta kallas även dold reklam och förklaras mer i följande artikel.

Hur mycket information behöver lämnas vid marknadsföring

Det finns särskilda bestämmelser vad gäller hur man ska bedöma hur mycket information som behövs ges vid olika typer av reklam och även vad gäller kompletterande information som ges i annan form. Läs mer om detta på följande länk.

Lag24.se har flera artiklar som behandlar marknadsföringslagen. Se följande artikel om marknadsföringslagens syfte.

Lag24
Trainee
11.13.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.