Det finns flera olika former av utnyttjande eller anknytande till annans kännetecken och detta kan göras genom jämförande reklam. Detta bedöms vara en otillbörlig affärsmetod.

Vad är jämförande reklam

Jämförande reklam som bedöms vara en otillbörlig affärsmetod är det det finns en näringsidkare som genom sin marknadsföring jämför antingen sin verksamhet eller sina produkter med en annan näringsidkares verksamhet eller produkter. Det kräver även att näringsidkarna i fråga är konkurrenter. Denna jämförelse kan vara antingen en direkt eller indirekt jämförelse.

När är det tillåtet med jämförande reklam

Som huvudregler så är all jämförande reklam tillåtet. Det finns dock flera uppställda krav på att jämförelsen i fråga ska vara korrekt, relevant och i övrigt tillbörlig. De krav som måste föreligga återfinns i 18 § Marknadsföringslagen (MFL). Övergripande så finns det tre krav för när en jämförande reklam bör bedömas vara tillåten. Den ska sammanfattningsvis bedömas vara tillåten även om det sker en namnangivelse av ett konkurrerande företag eller dess varumärke, det ställs dock höga krav på att jämförelserna ska som sagt vara korrekta, relevanta och övrigt tillbörliga och slutligen får inte jämförelserna innebära en förväxling eller innebära en renommésnyltning eller misskreditering.

Direkt eller indirekt jämförelse

Det är som ovannämnt möjligt att jämförelsen antingen är direkt eller indirekt. När det är en indirekt jämförelse innebär det att det går att identifiera antingen konkurrenten eller konkurrentens produkter genom marknadsföringen i jämförelsen. Detta kan exempelvis vara ”Sveriges största snusmärke”, vilken har bedömts vara tillräcklig indirekt jämförelse för att betraktas vara jämförande reklam då konkurrenten ifråga kunde identifieras.

Läs mer om andra former av utnyttjande eller anknytande till annans kännetecken. Följande artikel behandlar renommésnyltning, jämförande reklam och även misskreditering och ger en överblick över de två formerna.

Lag24
Trainee
11.14.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.