Reklam vid REA och konkursutförsäljningar

Att använda begrepp som REA och slutförsäljning och konkursutförsäljning är accepterade säljmetoder men kan i vissa fall omfattas av förbudet kring vilseledande marknadsföring. Det finns särskilda bestämmelser för dessa begrepp… Läs mer »

Direktreklam och när det är tillåtet

Direktmarknadsföring sker när marknadsföraren försöker att nå sina kunder genom en direkt kontakt istället för att använda sig av andra kommunikationsmedel så som masskommunikation. Exempel på direktmarknadsföring är bland annat… Läs mer »

Vad gäller för aggressiv marknadsföring

Aggressiv marknadsföring är otillåtet enligt 7 § i Marknadsföringslagen (MFL). Aggressiv marknadsföring bedöms vara marknadsföring som innefattar någon form av trakasserier, fysiskt våld, tvång, hot eller att det sker en… Läs mer »

Misskreditering vid marknadsföring

Det finns flera olika former av utnyttjande och anknytande till annans kännetecken och en av de formerna är misskreditering. Vad är misskreditering Misskreditering som sker i marknadsföring är en näringsidkare… Läs mer »

Jämförande reklam och hur det bedöms

Det finns flera olika former av utnyttjande eller anknytande till annans kännetecken och detta kan göras genom jämförande reklam. Detta bedöms vara en otillbörlig affärsmetod. Vad är jämförande reklam Jämförande… Läs mer »

Vilseledande efterbildningar

Vilseledande efterbildningar är förbjudna enligt 14 § Marknadsföringslagen (MFL). Det som krävs för att det ska vara en vilseledande efterbildning är att den ska lätt kunna förväxlas med en annan… Läs mer »