Konsumtion av varumärkesrätten syftar till hur rättighetshavaren av varumärket kan styra hur varorna omsätts. Gällande just varumärke så särskiljs det på konsumtion inom det egna territoriet eller om den gäller globalt eller internationellt utan gränser i åtanke. Där det senare är mer komplicerat i och med att det finns flera varumärkesrättsliga områden och olika regler kan gälla.
Det egna territoriet kan vara en grupp länder men även främst EES-territoriet. Om rättighetshavaren fört ut varan och därmed gett sitt samtycke får denna varan konsumeras alltså så får den säljas vidare eller användas i reklam etc. Att varan konsumeras innebär att varan måste har kommit ut på marknaden och därmed varit till försäljning på marknaden. Varan har även konsumeras om varan har sålts vidare inom området fast att det varit i strid med ett överlåtelseförbud.
Att en vara som erhåller varumärkesskydd får konsumeras återfinns i 1 kap. 12§ VML och konsumtionen är total och tvingande och därmed har andra tillåtelse att göra nästintill allt med varorna. Möjligheten att använda varorna som skyddas av varumärkesrätten i reklam grundar sig i att det är tillåtet med parallellimport och reklamen får ske om det inte är skapar allvarlig skada för varumärket eller finns en ekonomiskt samband mellan den som erhåller varumärkesrätten och de företag som gör reklam för varan. Den som utför en parallell import får inte använda varumärket som ett eget kännetecken och den får heller inte använda sig av dess goodwill. Det finns även en märkesexlusivitet som endast är rättighetsinnehavarens dock med undantag. Generellt får varorna inte ha blivit förändrade eller försämrade för att parallellimporten ska vara tillåten.
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.