Det finns krav på reklamidentifiering men det förekommer ofta dold reklam eller även kallat smyg reklam. När detta sker så försöker man få en kommersiell marknadskommunikation att uppfattas som information som är opartiskt. Detta är förbjudet enligt marknadsföringsrätten på grund utav att det innebär att man vilseleder mottagaren genom att underlåta att upplysa om syftet med marknadskommunikationen och att det faktiskt är ett kommersiellt syfte. Kraven på reklam identifiering återfinns i marknadsföringslagens (MFL) 9 §. Detta omfattar även krav på sändarangivelse. Dessa krav gäller all typ av marknadsföring även om det är marknadsföring som riktar sig till näringsidkare. Men för att bestämmelsen i marknadsföringslagen ska bli tillämplig krävs det dock att transaktionstestet är uppfyllt. Läs mer här om vad transaktionstestet är och hur man gör transaktionstestet.
Vad är kraven för att det ska vara reklamidentifierat
Det som krävs för att en marknadskommunikation ska bedömas vara reklamidentifierat är att marknadsföringen ska utformas och även presenteras på ett sätt så att det tydlig framgår att det är marknadsföring. Det får alltså inte uppfattas som redaktionellt material. Detta grundar sig på kravet om reklam markering m.m. Kravet i sig gäller all reklam vilket inkluderar annonser, reklam på webbplatser, reklam på sociala medier, reklam via tv och radio och även direkt reklam.
Annan reklam som kan vara otydlig
Det finns flertal tillfällen där det kan vara otydligt om ett material är reklam eller inte. På sociala medier kan det speciellt vara otydligt om det är reklam eller inte, läs mer här om reklam på sociala medier och genom influencers. Det kan även vara otydligt när det är textreklam som ger intrycket av ett oberoende redaktionellt material. Att även nämna är att utöver kravet på reklamidentifiering finns det krav på sändarangivelse.
Läs mer här om vad som är syftet bakom marknadsföringslagens bestämmelser.
Lag24
Trainee
11.13.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.