Det har utvecklat en rättspraxis som innebär att en upphandling får avbrytas om det finns sakliga skäl (”sakligt godtagbara skäl”). Myndigheten har bevisbördan för att det föreligger sakliga skäl för avbrytande. De skäl för avbrytande som beskrivs nedan utgör ingen uttömmande lista, utan är enbart exempel för att exemplifiera.
Byte av tilldelningsgrund (från lägsta pris)
En myndighet som påbörjar en upphandling med tilldelningsgrunden ”lägsta pris” får i fall avbryta upphandlingen utan att tilldela något kontrakt (se målet C-244/02). Detta gäller fall då myndigheten, efter att ha bedömt anbuden, inser att den med hänsyn till innehållet i förfrågningsunderlaget, inte har möjlighet att välja det bästa anbudet. Myndighet som påbörjat en upphandling med tilldelningsgrunden lägsta pris kan med andra ord avbryta upphandlingen om den inser att den inte kan fullfölja upphandlingen och tilldela ett kontrakt som tillgodoser dess behov utan att tillämpa tilldelningsgrunden det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet.
Bristande konkurrens
Om endast en anbudsgivare återstår efter leverantörskvalificeringen är den upphandlande myndigheten inte skyldig att tilldela kontrakt till denna anbudsgivare (se målet C-27/98 Fracasso och Leitschutz). Skälet till denna ordningen är att myndigheten, om det bara finns en anbudsgivare kvar, inte kan dra nytta av en effektiv konkurrens eftersom den inte kan jämföra olika anbud och välja det förmånligaste på grundval av kriterierna i förfrågningsunderlaget.
Lag24 Trainee
20.09.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.