När det sker marknadsföring för säljfrämjande åtgärder så som marknadsföring för erbjudande och rabatter så bedöms de i enlighet med 10 § i Marknadsföringslagen (MFL). Det kan även bedömas utifrån marknadsföringslagens generalklausul i 5 § MFL. Utöver marknadsföringslagens bestämmelser finns det även ICC:s grundregler som har speciella regler gällande säljfrämjande åtgärder. Läs mer om vilka ICC:s är och deras grundregler på följande artikel hos Lag24.se! Säljfrämjande åtgärder omfattar alla typer av erbjudande och rabatter och liknande som innebär speciella förmåner för ett säljsyfte. Dessa erbjudande är i regel oftast tidsbegränsade. Kravet för att dessa säljfrämjande åtgärder inte ska bedömas vara otillåtna är grundat på att marknadsföringen får inte vara vilseledande gällande förmånligheten för erbjudandena.

Det finns även bestämmelser vad som specifikt gäller marknadsföring som innehåller begrepp så som ”REA” och ”Utförsäljning” och ”Slutförsäljning”. Läs mer om det på följande artikel. Det finns även fler artiklar på Lag24.se som behandlar marknadsföring.

Lag24
Trainee
11.14.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.