Inom direktreklam finns det även flera olika områden med speciella bestämmelser som i viss mån omfattas av marknadsrätten.

Vad gäller vid digital direktreklam

För att marknadsföring som sker via e-post ska vara tillåten kräver det i regel att den fysiska personen har samtyckt till denna typ av reklam på förhand. Detta återfinns i 19 § Marknadsföringslagen (MFL). Det ska föreligga ett otvetydigt och uttryckligt samtycke. Undantagsvis så får dock marknadsföring skickas ut med e-post till fysiskt person utan samtycke om näringsidkaren har fått uppgifter om e-posten i samband med en försäljning av en produkt. Men detta kräver också att den den fysiska personen inte motsatt sig att uppgifterna om dennes e-postadress ska användas för marknadsföring och att marknadsföringen i fråga gäller näringsidkarens egna eller andra likartade produkter. Detta återfinns i 19 § MFL.

Reklam via brevlådor

Reklam genom blevlådor eller liknande kräver inget förhandssamtycke. Men om en fysisk person tydligt motsätter sig sådan marknadsföring behöver detta respekteras. Detta återfinns i 21 § MFL.

Telefonförsäljning

Telefonförsäljer kräver likt reklam genom brevlådor inget förhandssamtycke. Man har även vid telefonförsäljning möjlighet att som fysisk person motsätta sig att bli uppringd av olika telefonförsäljare. Vilket även här grundar sig i 21 § MFL. Telefonförsäljare har en skyldighet att vid början av samtalet informera om säljarens namn, näringsidkarens identitet och även syftet med samtalet. Detta krävs bara om det är en telefonförsäljare som ringer upp en konsument på grund av ett säljsyfte och på ett eget initiativ. Detta återfinns i 2 kap. 3 a § Distansavtalslagen. Om konsumenten samtycker till att ingå ett avtal via telefon vid telefonförsäljning krävs det också att konsumenten efter samtalet även skriftligen accepterar näringsidkarens anbud.

Marknadsföring med en negativ säljmetod

Det förekommer negativa säljmetoder där olika typer av marknadsföring där mottagaren får en oriktig föreställning av att ett avtal kommer ingås om inte mottagaren lämnar ett avböjande svar. Detta benämns även negativ avtalsbindning och det är inte möjligt att ingå ett avtal om man förhåller sig passiv till anbudet. Om en leverantör skulle kräva en betalning av en mottagare av en produkt som inte mottagaren har beställt så bedöms det vara aggressiv marknadsföring och förbjudet enligt marknadsföringslagens svarta lista.

Lag24
Trainee
11.14.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.