När man använder sig utav miljöargument vid marknadsföring så finns det en speciellt sträng praxis som appliceras gällande detta. Det kräver att all marknadsföring som använder sig utan så kallade gröna argument och påståenden om att det finns miljöfördelar eller miljövänlighet m.m. ska vara måttfull, väl underbyggd och att dessa påståenden ska tydligt kunna beläggas. Om det kan göra alla av dessa sakerna så är marknadsföringen tillåten.

Grunden för de höga kraven vid miljö- och klimatargument

Det som utgjort grunden för att det finns så höga krav för att marknadsföring som har miljö- och klimatargument ska vara måttfull, väl underbyggd och också tydligt kunna beläggas grundas i rättspraxis. Men det finns även en särskild kod vad gäller just miljöreklamregeln som finns i ICC:s grundregler. Dessa omfattar bland annat att marknadskommunikation vara utformad på sådant sätt att konsumenternas oro eller känsla för miljön eller deras brist på kunskap i miljöfrågor inte utnyttjas. En marknadskommunikation får inte innehålla påståenden eller andra framställningar som har till syfte att vilseleda konsumenten om själva produktens miljöaspekter eller fördelar eller miljöfrämjande åtgärden marknadsföraren vidtar, se artikel D 1. Marknadsföraren får använda sig av påståenden gällande miljömässig överlägsenhet gentemot konkurrenter om en fördel som är av väsentlig betydelse kan påvisas, se artikel D 3.

bevisbörda

När det gäller miljö- och klimat argument som används vid marknadsföring så krävs det att det ska tydligt kunna beläggas. Detta grundas i den omvända bevisbördan. Argumenten som är kopplade till miljö- och klimat får heller inte ge en missvisande positiv bild av en produkts egentliga klimatfördelar.

Läs mer på följande artikel om vad vilseledande marknadsföring innebär och varför det har bedömts vara otillåtet. Läs även här om olika framställningar som kan anses vara vilseledande tillexempel oriktiga uppgifter eller underlåtande av uppgifter.

Lag24
Trainee
09.11.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.