Det finns flera olika former av utnyttjande och anknytande till annans kännetecken och en av de formerna är misskreditering.
Vad är misskreditering
Misskreditering som sker i marknadsföring är en näringsidkare genom sin marknadsföring använder sig av framställningar som har till syfte att nedvärdera en annan näringsidkares kännetecken, produkter eller verksamhet generellt. Denna misskreditering kan ske genom att framställningen antingen är vilseledande eller på annat sätt är onödigt misskrediterande eller nedsättande mot den andra näringsidkaren och dess produkter, verksamhet eller kännetecken. Misskreditering kan även benämnas som nedsvärtning.
Bestämmelser gällande misskreditering
Misskreditering kan bedömas utifrån såväl vilseledande marknadsföring som återfinns i 10 § Marknadsföringslagen (MFL). Det kan även åberopas i enlighet med förbudet för jämförande reklam som återfinns i 18 § 5 punkten MFL. Utöver detta kan misskreditering även bedömas utifrån generalklausulen i 5 § MFL och därmed bedömas utifrån god marknadsföringssed. Detta kräver att transaktionstestet är uppfyllt, läs mer om det testet och hur det görs på följande länk.
Läs mer här om renommésnyltning och jämförande reklam som också är former av utnyttjande och anknytande till ett annat företags kännetecken eller verksamhet.
Lag24
Trainee
11.14.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.