För att marknadsföringslagen (MFL) ska kunna appliceras krävs det att det är en kommersiell marknadsföring. Om det inte anses vara kommersiell marknadsföring och istället vara en opinionsskapande marknadsföring så kan det regleras genom annan lag. Men möjligheten att förbjuda en marknadsföring grundat på yttrandefrihetsgrundlagen eller tryckfrihetsförordningen är i praktiken svårt och brottsbalken kan därmed behöva att appliceras. Det som kan aktualiseras i brottsbalken är bland annat bestämmelserna gällande förtal.

Exempel på marknadsförings om inte är kommersiell

Marknadsföring som inte betraktas vara kommersiell är bland annat när det istället har formen av att vara religiösa budskap eller ha någon annan politisk propaganda. När näringsidkare marknadsför kan det vara svårt att särskilja på kommersiell marknadsföring och opinionsskapande då opinionsskapande bland annat kan vara konsumentupplysningar eller någon annan samhällsinformation som förmedlas. Andra exempel på när det kan vara svårt att urskilja om det omfattas av marknadsföringslagen eller inte är exempelvis om en energiproducent presenterar sin syn på olika alternativ och möjligheter inom energiförsörjningen. I detta fall är det därmed med stor sannolikhet istället bedöms ha förmedlat nyheter eller att det är opinionsbildande och därmed inte omfattas av marknadsföringslagen. Opinionsskapande marknadsföring kan även innefatta informationsverksamhet och opinionsbildning som sker från intresseorganisationer.

Läs mer om yttrandefrihetsgrundlagens och tryckfrihetsförordningens koppling och samspel med marknadsföringslagen på följande länk.

Lag24
Trainee
11.13.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.