Köplagen (KöpL) rör köp av lös egendom, det innebär att köplagen omfattar alla former av föremål men även värdepapper såsom aktier. En grundläggande skyldighet som säljaren har i detta är prestationsskyldigheten att avlämna en felfri vara. Detta innebär att säljaren ska lämna en felfri vara till köparen som då har rätt att förfoga över varan som denne har köpt. Man kan med ett annat ord även kalla det att något kommer i köparens ”besittning” eller när man får ”tillträde” till någonting.
När är en vara avlämnad?
När man ska bedöma när och var en vara ska avlämnas beror på hur själva transporten är upplagd mellan köparen och säljaren. Köplagen skiljer mellan tre olika former vilka är hämtningsköp (6 § KöpL), transportköp (7 § KöpL) och distansköp. Vid ett hämtningsköp anses varan ”avlämnad” när köparen tagit hand om produkten i fråga och lämnar butiken med varan. Vid ett transportköp å andra sidan, har säljaren i vissa fall en förpliktelse att avlämna varan hos köparen. Här är varan att anses avlämnad när säljaren ger varan till köparen. När det kommer till det så kallade distansköpet anses varan avlämnad först när den omhändertas av transportören. Råder det någon form av tvekan på vilken typ av transport som köpet avser brukar köpet vara ett hämtningsköp. Detta förutsätter dock att ingenting annat har avtalats parterna emellan.
tidpunkten vid avlämnandet kan vara avgörande!
Enligt 9 § KöpL har säljaren inom skälig tid möjlighet att avlämna en vara om inget annat återges i ett avtal. Detta har sin grund i att köparen kanske inte har varan tillgänglig och behöver till exempel hämta en vara på ett lager.
Varför tidpunkten kan vara så viktigt i just köprättsliga sammanhang har att göra med vem som bär risken för varan för en vara som har ett fel i sig. För att läsa mer se Vad omfattar egentligen köplagen?
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.