Vid ett köp av en vara är en av de viktigaste skyldigheterna för en säljare att avlämna en felfri vara. Likaså är betalning en av de viktigaste prestationerna för en köpare. Men under vissa situationer har köparen rätt att göra vissa påföljder gentemot säljaren. Till exempel kan en köpare under vissa situationer häva ett avtal eller kräva fullgörelse. Men en köpare har även möjligheten att innehålla på betalningen.
Enligt Köplagen (KöpL) finns det i princip endast två situationer som tillåter att innehålla en betalning: när det är fel i varan eller när det är på grund av säljarens dröjsmål, det vill säga när säljaren inte avlämnat eller avlämnar en vara för sent.
Att hålla inne betalning på grund av säljarens dröjsmål
I 22 § KöpL nämns att om en vara inte avlämnas eller lämnas för sent så har köparen rätt att kräva fullgörelse, rätt att häva köpet, kräva ersättning eller hålla inne betalningen enligt lagens 42 § KöpL. Att hålla inne på en betalning handlar helt enkelt om att vägra betala för varan tills dess att säljaren uppfyller sin del av avtalet.
Att innehålla betalning kan kombineras med andra påföljder!
Det som kan vara bra att tänka på är att du som köpare även kan kombinera att innehålla betalning med andra påföljder. Till exempel kan du som köpare i vissa situationer ansöka om skadestånd. Detta kan endast ske om köparen drabbas ekonomiskt av säljarens dröjsmål. Det kan till exempel handla om att en näringsidkare behöver hyra en maskin på grund av säljarens dröjsmål.
Vill du läsa mer om olika påföljder som du som köpare kan åberopa se Vad innebär egentligen hävning enligt Köplagen? eller Vad kan en köpare få ersättning för enligt Köplagen?
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.