När det gäller stötande och diskriminerande reklam kan detta inte skyddas av marknadsföringslagen men det finns vissa egenåtgärder som näringslivet har tagit för att reglera denna typ av reklam. Dessa egenåtgärder används också för reklam som kan vara otillbörlig som faller inom marknadsföringslagens (MFL) tillämpningsområde men näringslivets egenåtgärder säkrar efterlevnaden av marknadsföringslagens tillämpning.

Hur fungerar dessa egenåtgärder

Dessa egenåtgärder sker och upprätthålls av näringslivets organisationer. Detta innebär att dessa organisationer inte kan åberopa några sanktioner men kan ge negativ påverkan på grund av negativ publicitet. Bedömningen görs utifrån god affärssed och det kräver bedömningar över vad som ska omfattas trots det går utanför marknadsföringslagens tillämpningsområde och kanske därmed skyddas av tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.

Reklamombudsmannen och ICC

För tillämningen av näringslivets egenåtgärder finns bland annat reklamombudsmannen (RO) som tar emot klagomål från såväl företag, privatpersoner, organisationer och även från myndigheter. Läs mer om reklamombudsmannen och dennes uppgifter och process här. Se även till reklamombudsmannens hemsida på följande länk. Att även förhålla sig till är grundreglerna från International Chamber of Commerce (ICC). Läs mer om ICC och dess grundregler på följande länk. Läs även mer på ICC:s hemsida här.

Läs mer här om vad som gäller vid olika typer av stötande och diskriminerande reklam och när det kan anses vara förbjudet.

Lag24
Trainee
11.13.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.