Marknadsföringslagen har tre typer av sanktioner vilket är: förbud och åläggande, marknadsstörningsavgift och skadestånd. Att nämna är att marknadsföringslagen har inga påföljder för straff. Men brottsbalken kan dock tillämpas på marknadsföringsåtgärder om det är ett allvarligare fall och då kan exempelvis bedrägeri eller förtal vara tillämpbara.
Förbud och åläggande
Förbud och åläggande är normalt även förenade med vite. Detta är också marknadsföringslagen centrala sanktion. Förbud innebär att en näringsidkare förbjuds att fortsätta med den marknadsföringsåtgärd som är otillåten eller upprepa den åtgärden. Åläggande innebär ett krav på att lämna information. Det krävs inte någon uppsåt eller vårdslöshet för att en marknadsföringsåtgärd ska kunna förbjudas. Förbud och ålägganden kan även användas interimistiskt vilken innebär att sanktionen föreligger under tiden tills ett beslut har tagits i målet i fråga. Konsumentombudsmannen kan även själv besluta om att utfärda förbudsföreläggande eller informationsföreläggande om ärendet inte är av större vikt. Dessa förelägganden kan dock överklagas till Patent- och marknadsdomstolen.
Marknadsstörningsavgift
Marknadsstörningsavgiften kan tillämpas i ett repressivt syfte. Det är en domstol som kan ålägga en näringsidkare en marknadsstörningsavgift. En marknadsstörningsavgift ska vara minst 10 000 kr och högst 10 000 000 kr men det får inte vara mer än 10% av näringsidkarens årsomsättning. Då ser man till årsomsättningen som var under närmast föregående räkenskapsår.
Skadestånd
Skadestånd innebär att ersättning för en skada som en näringsidkare eller en konsument kan har fått lida för på grund av att det skett marknadsföringsåtgärder som inte är tillåtna.
Läs även på följande artikel om de olika förfarandena som finns för marknadsrätten.
Lag24
Trainee
11.14.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.