Att använda begrepp som REA och slutförsäljning och konkursutförsäljning är accepterade säljmetoder men kan i vissa fall omfattas av förbudet kring vilseledande marknadsföring. Det finns särskilda bestämmelser för dessa begrepp och dess användning i 15-16 §§ Marknadsföringslagen (MFL). Transaktionstesten presumeras även vara uppfyllt i och med att uttrycken har sådan attraktionskraft.

Användning av begreppet ”konkurs”

Vid användning av begreppet ”konkurs” i marknadsföring så ser man till 15 § MFL. Begreppet får användas i marknadsföring om produkterna i fråga bjuds ut av ett konkursbo eller för konkursboets räkning. Det får därmed inte användas av en näringsidkare som endast säljer från ett konkurslager som har köpts upp.

Användning av begreppet ”Utförsäljning”

Vid begreppet ”utförsäljning” eller liknande begrepp exempelvis ”slutförsäljning” så får detta uttryck endast användas under en begränsad tid. Det kräver även att priset på produkterna i fråga är väsentligt längre än normalt pris och att det omfattar hela varulagret eller en klart begränsad del av lagret. Bestämmelserna kring detta uttryck återfinns i 16 § MFL. Att notera är att om en näringsidkare oriktigt påstår att den ska upphöra med sin verksamhet eller ger oriktigt påstående om att den ska flytta till andra lokaler så strider det även mot svarta listan i marknadsföringslagen.

Användning av begreppet ”REA”

Användning av begreppet ”REA” eller även benämnt ”Realisation” eller ett liknande uttryck får endast ske när det är en försäljning som sker under en begränsad tid och under väsentligt lägre pris än normalt. Det kräver också att det gäller produkter som faktiskt ingår i näringsidkares ordinarie sortiment.

Läs mer om vilseledande marknadsföring och hur det bedöms på följande artikel.

Lag24
Trainee
11.14.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.