Det finns flera typer av typisk dold reklam och en av dem är textreklam vilket omfattar artiklar eller liknande som finns i medier och som är utformade för att ge intrycket av att det är helt oberoende redaktionellt material trots att det egentligen innehåller reklamfinansierat innehåll. Genom branschpraxis har det framkommit att detta kräver en tydlig reklammarkering i form av att exempelvis märka artikeln som annons. Kraven bakom varför detta måste markeras som reklam är på grund av reglerna gällande reklamidentifiering men också två andra förbudsbestämmelser. Den första förbudsbestämmelsen innefattar ett förbud att kamouflera en betald reklam som ett redaktionellt material i en tidning eller andra medier. Det andra förbudet är att näringsidkare får inte ge ett oriktigt intryck av att inte agera i syftet av en näringsverksamhet eller på annat sätt uppträda felaktigt som en konsument. Vid tv-reklam finns det även speciella bestämmelser som kräver att det finns en annonssignatur som sker före och efter varje annonsering vilket gör att annonserna tydligt skiljer sig från annat innehåll.

Läs mer om reklamangivelse på Lag24.se och specifikt i följande artikel.

Lag24
Trainee
11.13.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.