Vid tillämpningen av näringslivets egenåtgärder så används bland annat Reklamombudsmannen. Läs mer om vad som är näringslivets egenåtgärder för bland annat stötande och diskriminerande reklam här. Reklamombudsmannen har en egen hemsida där man kan göra en anmälan, klicka här.

Reklamombudsmannens uppgifter

Reklamombudsmannen hanterar bland annat anmälningar och klagomål som ges av företag, privatpersoner, organisationer eller av myndigheter. Dessa anmälningar och klagomål avser reklam som strider mot godmarknadsföringsetik. Reklamombudsmannen avser att arbeta för att det ska finnas en hög etisk nivå i all marknadsföring.

Reklamombudsmannens beslut

Reklamombudsmannen tar beslut utifrån ICC:s grundregler. Läs mer om vad ICC är och om deras grundregler i följande artikel. De har även en egen hemsida här. Reklamombudsmannen tar därför beslut oavsett om det faller utanför eller inom markandsföringslagens tillämpningsområde. Beslut kan även tas av Reklamombusmannens opinionsnämnd (RON). Dessa beslut är oftast av mer komplicerande karaktär och den ordförande i RON är en mer erfaren domare. Reklamombudsmannens egna beslut kan även omprövas av RON.

Reklamombudsmannens sanktioner

Reklamombudsmannen kan fatta friande eller fällande beslut men kan endast ge saktioner i form av ett fällande uttalande och publicitet kring det fällande uttalandet och på så sätt ge negativ publicitet.

Läs mer här om vad som gäller för marknadsföring som kan uppfattas som stötande eller diskriminering. Detta kan exempelvis vara könsdiskriminerande reklam som man kan läsa mer om på följande artikel.

Lag24
Trainee
11.13.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.