Det finns flera olika former av att utnyttja eller anknyta till en annan näringsidkares kännetecken och dessa anses vara otillbörliga affärsmetoder. En av de formerna är genom renommésnyltning.

Vad är renommésnyltning

Renommésnyltning som en otillbörlig marknadsföring är när en näringsidkare utan samtycke anknyter sig genom sin marknadsföring till en annan näringsidkares kännetecken, produkter eller dess verksamhet. Det kan även vara att näringsidkare anknyter sig till den andra näringsidkarens symboler, specifika koncept eller andra figurer. Detta sker utan att det föreligger någon förväxlingsbarhet eller något vilseledande generellt. För att renommésnyltning ska föreligga krävs det att det som utnyttjas faktiskt är känt på marknaden på sådant sätt att det förknippas med den andra näringsidkarens renommé.

Hur gör man bedömningen om det är renommésnyltning eller inte

Bedömningen för renommésnyltning genom marknadsrätten grundar sig på generalklausulen i 5 § Marknadsföringslagen (MFL) och man gör bedömningen utifrån god marknadsföringssed.

Rennomésnyltning och varumärkes intrång

När det är marknadsrättslig otillåten renommésnyltning kan det även samtidigt utgöra ett varumärkesintrång i enlighet med varumärkesrätten. Läs mer om varumärkesintrång här.

Undantag av renommésnyltning

Det finns vissa fall som utåt sett kan anses utgöra renommésnyltning trots att de inte gör det i dessa fall. Det är till exempel vid försäljning av reservdelar och tillbehör. Då kan näringsidkaren vid marknadsföring ange att produkten i fråga passar till en annan märkesvara. Det krävs dock att informationen är nödvändig för att allmänheten ska få begripliga och fullständiga upplysningar om vad som är själva ändamålet med produkten och det krävs även att det har skett ett iakttagande av god affärssed. Av samma resonemang så är det generellt också tillåtet att vid sökordsannonsering använda sig av länkar till konkurrenters webbplatser eller konkurrenters kännetecken.

Läs mer om de andra formerna av att antingen utnyttja eller anknyta till en annan näringsidkares kännetecken. Följande artikel omfattar en kortare förklaring på renommésnyltning, jämförande reklam och misskreditering. Läs mer artiklar om bestämmelserna kring marknadsföring på Lag24.se!

Lag24
Trainee
11.14.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.