Selektiv försäljning är generellt sätt tillåtet på grund att det inte omfattas av förbudet som finns i artikel 101.1 FEUF och 2 kap. 1§ Konkurrenslagen (KL). I enlighet med gruppundantaget så får vertikala avtal eller samarbeten gälla om företagen som samarbetar inte har en större andel av den marknaden än gränsen på 30 procent. Detta är i enlighet med så väg europeisk konkurrensrätt och svensk konkurrensrätt. För att det med större sannolikhet ska vara en tillåten selektiv försäljning så kan leverantören använda sig av öppna selektiva säljsystem. Öppna selektiva säljsystem är tillåtna trots att båda parternas sammanlagda marknadsandel är mer än 30 procent. Ett öppet selektivt säljsystem är när en leverantör av produkter har ett öppet distributionssystem som är endast grundat på kvalitativa kriterier. Detta innebär att det är möjligt för vilken återförsäljare som helst att ansluta sig till distributionssystemet om återförsäljaren klarar dessa kvalitiva kriterier. Dessa kvalitativa kriterier behöver därför vara objektivt utformade och sakligt motiverade. Det kan exempelvis vara krav på att återförsäljaren har tillgång till personal som är specialutbildad för att de ska kunna sälja produkten med tillräckligt mycket sakkunskap. Vad gäller specifikt försäljning på nätet kan en leverantör inte göra ett förbud om att återförsäljarna inte får sälja produkten i fråga via internetförsäljning på återförsäljarens webbplatser men leverantören kan begränsa det genom att göra en selektiv försäljning av exklusiva produkter endas till ett antal återförsäljare som just gäller försäljning som sker på nätet.

Bedömningskriterier för när selektiva säljsystem tillåts

Det finns bedömningsprinciper för när selektiva säljsystem tillåts och dessa kallas Metro-kriterierna. De är tre kriterier varav det första kräver att produkter särskilt lämpar sig härför på grund av antingen sin speciellt tekniska karaktär eller för att varumärket på produkten i fråga är särskilt prestigefyllt. Det andra kravet är att det endast är nödvändiga och kvalitativa urvalskriterier som används. Det sista kravet är att systemet som används måste tillämpas på ett objektivt sätt och vara icke diskriminerade i förhållande till olika presumtiva återförsäljare.

Lag24
Trainee
09.10.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.