Den som har en skuld kallas för gäldenärDen som gäldenären är skyldig att betala till kallas för borgenär. Har gäldenären inte gjort rätt för sig kan borgenären vidta inkassoåtgärder, varmed avses påtryckningar riktade mot gäldenären för att få denne att betala sin skuld.  

En påtryckning för att skulden ska betalas 

Ett inkassokrav är en uppmaning eller påtryckning om att gäldenären ska betala ett visst belopp enligt ett ingånget avtal där förfallodatumet har passerat. Med inkassoåtgärder avses alltså påtryckningar riktade mot gäldenären för att få denne att betala sin skuld. Med skuld avses här inte endast obetalda fakturor utan det kan även gälla pengar som lånats ut av borgenären men inte blivit återbetalda eller tjänster som lovats men inte blivit utförda. Ett inkassokrav är alltså en allvarlig påminnelse och innehåller alltid en påtryckning, till exempel en varning om att rättsliga åtgärder kan komma att vidtas för det fall att betalning fortsättningsvis uteblir.

Skillnaden mellan betalningspåminnelse och inkassokrav?

Ett inkassokrav och en betalningspåminnelse inte samma sak. 

En betalningspåminnelse är endast en påminnelse om att en betalning behöver genomföras. Företaget får lägga på en påminnelseavgift om maximalt 60 kronor och dröjsmålsränta enligt lag (4 § lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m). 

Vid ett inkassokrav får en avgift om maximalt 180 kronor påföras (4 § lag om ersättning för inkassokostnader m.m). Inkassokrav innehåller alltid någon slags påtryckning: till exempel en skrivelse om att avtal kommer att avslutas om inte betalning sker eller att ärendet kommer överlämnas till Kronofogden. 

Det finns inget krav på ett betalningspåminnelse måste skickas ut innan inkassokravet skickas ut. Har betalningen förfallit och betalning uteblivit kan företag alltså välja mellan att skicka en påminnelse eller att lämna över ärendet till ett inkassoföretag.  

Lag24 Trainee 

29.09.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.