Det finns flertalet specialbestämmelser och lagstiftning gällande olika områden och marknadsföring. Ett av dessa områden är bestämmelser gällande spelreklam. I Sverige så har staten tidigare haft ett spelmonopol och det finns sedan 2018 en ny spellag som gör det möjligt för spelbolag att erhålla en licens för att få ha spelverksamhet i Sverige.

Spellagens kapitel 15 och dess bestämmelser

Spellagens 15 kapitel innehåller bestämmelser om marknadsföring. Huvudprincipen är att när det sker marknadsföring till konsumenter måste måttfullhet iakttas. Spelreklamen får heller inte särskild rikta sig till personer som antingen är under 18 år eller personer som stängt av sig från att spela. Spelreklamen ska enligt förarbetena inte överdriva vinstchanserna, framställa spelandet i fråga som riskfritt, vara påträngande eller främja spelmissbruk. Att notera med spelreklam är att effektlandsprincipen föreligger. Detta innebär att spelbolag som är utländska men som bedriver spelverksamhet i Sverige måste förhålla sig till svensk rätt och detta gäller även marknadsföring. Spellagen är likt tobakslagen och alkohollagen en annexlag till marknadsföringslagen (MFL) och tillsyn och sanktioner etc. bedöms utifrån marknadsföringslagen.

Läs mer om andra specialbestämmelser som rör marknadsföring kring andra områden. Dessa områden är bland annat reklam för tobak, alkohol och läkemedel. Dessa återfinns i följande artikel.

Lag24
Trainee
11.14.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.