Det finns ett flertal specialområden kring marknadsföring av olika produkter. Detta omfattar bland annat specialbestämmelser för marknadsföring av tobak. Det finns direktiv från EU gällande tobaksvaror och i Tobakslagens fjärde kapitel regleras marknadsföringen av tobak. Marknadsrättsliga regler hanterar därefter tillsyn och sanktioner etc.
Bestämmelser i tobakslagen
Kapitel fyra i tobakslagen förbjuder i princip all marknadsföring av tobaksvaror. Tobaksvaror som finns på säljställen får förutsatt att det inte uppmanar konsumenter till bruk av tobak eller på annat sätt är påträngande eller uppsökande. Förbudet gäller även mot sponsring och produktplacering. Det är även förbudet med indirekt reklam av tobaksvaror alltså att ett inarbetat varumärke för tobaksvaror används för andra produkter. I tv-reklam så är all tobaksreklam förbjuden, detta gäller även reklam som sänds i ett annat EU land.
Läs mer om annan speciallagstiftning som finns inom marknadsföring och som även de agerar som annexlag till marknadsföringslagen. Några områden som omfattar sådan speciallagstiftning är bland annat alkoholreklam och reklam för läkemedel. Läs mer om dessa områden på följande artikel.
Lag24
Trainee
11.14.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.