Det finns flertal specialbestämmelser gällande marknadsföring och en av dessa är alkoholreklam. Svensk syn på alkoholreklam rent juridiskt skiljer sig från EU och det är tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen som tillåter att Sverige har ett strängt förbud mot kommersiell annonsering för alkoholdrycker. I svensklag hanteras det av alkohollagen där kapitel 7 fokuserar på marknadsföringen av alkoholdrycker. All kommersiell annonsering kring alkoholdrycker i tv och radio är helt förbjuden om det sänds i Sverige. Kommersiell annonsering av alkoholdrycker i tidningar och tidskrifter är dock i viss utsträckning tillåten. Detta gäller dock inte drycker som innehåller mer än 15 volymprocent alkohol. Annonsering vad gäller spritdrycker och starkvin är därmed i princip förbjudet. Som huvudregel så ska särskild måttfullhet iakttas när det gäller marknadsföring av alkoholdrycker som riktar sig till konsumenter. Reklamen får heller inte vara uppsökande, påträngande eller uppmana till ett bruk av alkohol. Marknadsföringen får heller inte rikta sig till personer som är under 25 år.

Läs mer här om flera av de andra specialområderna inom marknadsföring och vad som gäller för dessa.

Lag24
Trainee
11.14.2021

Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.