Det finns flertal speciallagstiftning och bestämmelser gällande marknadsföring och en av dem gäller tv-reklam. Det finns tillexempel ett EU direktiv benämnt direktivet om audiovisuella medietjänster och även en svensk radio- och tv-lagen.
En del av bestämmelserna gällande tv-reklam
Det finns ett flertal bestämmelser om tv-reklam. En av bestämmelserna gäller att tv-reklam får endast sändas under 20 procent av programtiden. Reklamidentifiering krävs även vid tv-reklam och detta ska göras i enlighet med marknadsföringslagen (MFL). För att identifiera tv-reklamen krävs det även att det finns en särskild signatur som sänds före och efter reklaminslagen visas. På grund av att tv-reklam generellt är en väldigt begränsad reklam så finns det även begränsningar av vads om krävs vad gäller exempelvis informationsskyldighet. Reklam kan även ske i tv genom produktplacering som genrellt sett är tillåtet och det behövs informeras om att produktplacering förekommer.
Läs även följande artikel om andra specialbestämmelsr gällande marknadsföring om exempelvis läkemedel.
Lag24
Trainee
11.14.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.