Vid användning av marknadsföring och all marknadsföringskommunikation använder sig av tryckfriheten och yttrandefriheten. Det finns bestämmelser inom marknadsföringslagen (MFL) som gör en avvägning av vad som är tillåtet i marknadsföringssammanhang och det kan därmed uppstå en konflikt när markandsföringsrätten begränsar yttrandefriheten eller tryckfriheten vilket är grundlagsstadgat. Gränsdragningen har skett genom praxis och som huvudregel så gäller marknadsföringslagen endast för marknadsföring från näringsidkare som har vidtagits i en kommersiell verksamhet och även i ett kommersiellt syfte och har rent kommersiella förhållanden till föremål. Att även nämna är att tryckfriheten och yttrandefriheten kommer alltid att ges företräde på grund av att de har grundlagsstatus.
Förhandsgranskning av material som går emot marknadsföringslagen
Genom tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagens censurförbud innebär det att marknadsföringslagen får endast tillämpa sitt förbud i efterhand. Därmed får man inte åberopa ett förbud enligt marknadsföringslagen när det endast har skett en förhandsgranskning. Detta innebär i praktiken att en myndighet får exempelvis inte i förväg granska en tänkt annonsering från en näringsidkare. Detta censurförbud återfinns i 1 kap 1 § tredje stycket och 1 kap 8 § i tryckfrihetsförordningen och 1 kap 11 § i yttrandefrihetsgrundlagen
Undantagsbestämmelser för särskilda produkter
Det finns dock vissa undantagsbestämmelser i tryckfrihetsförordningen och i yttrandefrihetsgrundlagen som gör att det är möjligt att ha vissa speciella regler för vissa särskilda produkter. Detta omfattar exempelvis sådant som tobaksreklam eller alkoholreklam. Utöver det så finns det även särskilda bestämmelser för läkemedelsreklam och även generellt gällande radio- och tv-reklam. Detta återfinns i 1 kap 12 § samt även 1 kap 18 § i Tryckfrihetsförordningen och i 1 kap 19 § yttrandefrihetsgrundlagen.
Läs mer här om vad som bedöms vara en kommersiell marknadsföring eller en opinionsskapande marknadsföring då en näringsidkare kan bedömas i fall även ha en opinionsskapande marknadsföring som därmed inte kan regleras genom marknadsföringslagen (MFL). Läs även mer om marknadsföringslagens syfte genom följande artikel.
Lag24
Trainee
11.13.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.