Det finns flera olika former av när någon utnyttjar eller anknyter sig till en annan näringsidkares kännetecken, renommé eller generellt till verksamheten. Detta betraktas som otillbörlig marknadsföring. Dessa affärsmetoder är ofta riktade mot konkurrenter. Vid bedömningen ser man till både den berörda näringsidkarens möjlighet och intresse till rättsskydd och även till konsumentintresset.
Renommésnyltning
Renommésnyltning är ett otillåtet snyltande som sker på en annan näringsidkares anseende. Läs mer om det här.
Misskreditering
Misskreditering innefattar nedsättande eller förlöjligande uttalande som är ämnade till ett annat företag eller till ett annat företags produkter. Läs mer här.
Jämförande reklam
Detta innefattar när ett företag ger vilseledande jämförelser mellan olika företag eller mellan olika företagsprodukter. Läs mer om det på följande artikel.
Läs även här om vilseledande efterbildning som också innebär att man utnyttjar annans kännetecken.
Lag24
Trainee
11.13.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.