Den relevanta geografiska marknaden
Den relevanta geografiska marknaden omfattar det område inom vilket de berörda företagen tillhandahåller de relevanta produkterna eller tjänsterna, inom vilket konkurrensvillkoren är tillräckligt likartade. På grund av väsentliga skillnader i konkurrensvillkoren kan det aktuella området skiljas från angränsande geografiska områden. Vid avgränsning av den geografiska marknaden bör man fastställa huruvida kunder till företagen i fråga skulle, kortsiktigt, byta till leverantörer i ett annat område om kostnaderna för bytet var försumbara. Därmed visas vilka företag som i konsumentens ögon verkligen är alternativ till varandra och den geografiska marknaden är således inringad.
En geografisk marknad kan vara lokal, regional, nationell eller till och med global. Ett antal faktorer påverkar hur snävt den geografiska marknaden bör avgränsas. Transportkostnaderna för berörda produkter är en av de viktiga faktorerna att beakta vid denna bedömning.
Syftet med maknadsdefinitionen
Att definiera den relevanta marknaden är viktigt i konkurrensärenden. Marknadsdefinitionen är t.ex. viktig för att bestämma marknadsmakt vid bedömning av huruvida missbruk av dominerande ställning föreligger. Vid bedömning av en företagskoncentration är det även viktigt att avgränsa den marknad på vilken effekterna av företagsförvärvet ska analyseras.
Den relevanta marknaden består av en relevant produktmarknad samt en relevant geografisk marknad. Avgränsningen av den relevanta geografiska marknaden fyller två funktioner. För det första ska avgränsningen underlätta beräknandet av företagens marknadsandelar (vilket har betydelse vid en dominansprövning). Vidare avgöravgränsningen vilka andra företag som agerar på samma relevanta marknad.
Lag24 Trainee
22.08.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.