Bluffaktura är ett samlingsbegrepp för ett krav på betalning för en vara eller tjänst som man aldrig beställt eller fått levererad. Det handlar om bedrägliga metoder till syfte att lura privatpersoner eller företagare att betala fakturor som inte avser en utförd tjänst eller beställd vara. Det kan exempelvis handla om att man får en faktura från en försäljare som påstår att man har beställt en vara eller tjänst, men att man är av motsatt uppfattning. Bluffakturor kan drabba såväl privatperson som företagare. Det finns flera olika metoder och man måste vara medveten om att dagens metod inte behöver se likadan ut imorgon.
Hur ska man hantera en faktura?
1) Bestrid fakturan
Får man en bluffaktura ska man inte betala den, eftersom man då accepterar fakturan. I stället ska man bestrida fakturan, det vill säga invända mot den. För att säkra bevisning om att man har bestridit faktura bör man skicka bestridandet via mejl, fax eller rekommenderat brev så att datum och tid framgår. Spara alltid en kopia på det du har skickat och spara bluffakturan.
Har man inte köpt någon vara en vara eller beställt en tjänst ska man i mejlet eller brevet till användaren skriva ”Bestrider betalningsansvar då jag ej haft kontakt med er och någon beställning av dessa varor/tjänster aldrig har gjorts”. Misstänker man att det finns risk för att någon typ av förpliktelse skriver man: ”Bestrider betalningsansvar då eventuellt avtal är ingånget genom ett vilseledande från er sida. Avtalet är ogiltigt enligt 30 § avtalslagen.”
2) Gör en polisanmälan om misstänkt bedrägeri
I samband med bestridandet bör du alltid göra en polisanmälan om misstänkt bedrägeri.
3) Andra tips
Svarar avsändaren av fakturan och hänvisar till ett tidigare avtal i ett brev eller ett telefonsamtal bör du kräva att det skickas skriftligen innan du för ytterligare diskussioner med företaget.
Svensk Handel har tagit fram en mycket bra guide med råd och tips om hur du ska göra om du är drabbad. Klicka här för att läsa deras tips.
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.