Ett varumärkesskydd innebär att man har en ensamrätt till varumärket. Skyddstiden för hur länge man har ett varumärkesskydd skiljer sig åt beroende på om varumärket är skyddat genom registrering eller inarbetning.
Vad är en ensamrätt?
Ensamrättens innebörd regleras i 1 kap. 10§ VML. Det innebär att ingen annan än rättighetsinnehavaren av varumärket får använda tecknet i näringsverksamhet för varor eller tjänster om tecknet uppfyller någon av punkterna 1-3. Där första punkten reglerar när tecknet i fråga är identiskt med varumärket och används för samma typer av varor eller tjänster även kallat dubbel identitet. Andra gäller när det är ett identiskt eller likadant varumärke för samma eller liknande typ av varor som innebär ett samband mellan tecknet i fråga och det ursprungliga varumärket också benämnt förväxlingsbarhet med sambandsförväxling. Tredje punkten reglerar när ett varumärke är känt inom en stor del av omsättningskretsen och att tecknet drar otillbörlig fördel eller skadar varumärkets särskiljningsförmåga eller dess anseende vilket är att man snyltar på varumärket eller gör en urvattning och nedvärdering av varumärket. Det finns dock undantag till för när en annan än rättighetshavaren kan använda tecknet i näringsverksamhet för varor eller tjänster i 1 kap. 10-12§§ VML.
Begreppet användning
Begreppet användnings innebörd återfinns i 1 kap. 10§ 2st VML. Vilket menar att användning anses särskilt då man förser varor eller förpackningar av varor med tecknet, att under tecknet ge ut varor till försäljning, på marknaden eller lagra varor för de ändamålen eller tillhandahålla sådana varor, importera eller exportera, ha tecknet som eller del av företagsnamn eller kännetecken för näringsverksamhet och när man använder tecknat i affärshandling och även i reklam.
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.