När man ska göra en bedömning av vilseledande marknadsföring och använda sig av en genomsnittskonsument behöver man även göra bedömningen kring vad som anses vara ”normalt informerad” vid det enskilda fallet. För att bedöma vilken informationsnivå det är så ser man till målgruppen (adressatkretsen) av marknadsföringen. När man har bedömt adressatkretsen kan man även utgå från att genomsnittskonsumenten är inom denna krets.
Olika sammansättningar av målgrupper
För att bestämma målgruppen ser man till marknadsföringen av produkter. Det finns till exempel vissa produkter som har en väldigt bred spridning och används av de flesta konsumenter i största allmänhet och omfattas då av konsumentkollektivet. Det finns även marknadsföring som endast riktar sig till en speciell kategori av användare exempelvis när det sker reklam av blöjor som endast omfattar småbarnsföräldrar. Man gör då bedömningen kring informationsnivån av en normalt informerad och skäligen uppmärksam småbarnsförälder. När man ska göra avgränsningen kring adressatkretsen så ska inte denna avgränsas alltför snävt på grund av att det ska finnas ett högt konsumentskydd. Vid bedömningen av målgrupp så ser man även till om det är en kvalificerad målgrupp eller en okvalificerad och detta handlar endast om hur lätt målgruppen låter sig vilseledas.
Målgrupper som omfattar barn eller andra sårbara målgrupper
De sociala faktorer som ska beaktas när man ser till genomsnittskonsumenten innebär att man även måste beakta om målgruppen har ett speciellt skyddsbehov. Skyddsbehov kan finnas för vissa grupper som är ansedda att vara särskilt sårbara för olika otillbörliga affärsmetoder. Detta kan grundas i personens ålder, lättrogenhet, mentala eller fysiska handikapp.
Lag24
Trainee
09.11.2021
Få snabbt och enkelt hjälp med din juridiska fråga.